اخبار روز

به روزترین خبر ها

اخبار روز

به روزترین خبر ها

دلایل شکست استقلال و پیروزی پرسپولیس/ کار مهمی که کارتال انجام داد

کارشناس فوتبال ایران با اشاره به تاثیر عمیق کارهای روحی و روانی مربیان در رختکن و تاثیر آن در پیروزی پرسپولیس، گفت: کارتال هم مثل مربیان ترک تبار روی این موضوع خیلی خوب کار کرده است.


به گزارش مشرق، پیروزی دو بر یک پرسپولیس مقابل استقلال تهران در دربی ۱۰۵ پایتخت نه تنها فضای روحی هواداران سرخپوش پایتخت را در تقابل با رقیب سنتی بهبود بخشید بلکه جایگاه این تیم را در رده سوم جدول هم قطعی کرد تا اسماعیل کارتال امیدوارتر از همیشه در ادامه رقابت با تراکتور تبریز و سپاهان اصفهان در مسیر قهرمانی لیگ بیست و چهارم باشد.

محمد نصرتی در گفتگویی با ارائه تحلیل‌های فنی و تأثیر مسائل روحی در برد پرسولیس مقابل استقلال نسبت به آینده لیگ برتر نیز پیش بینی‌هایی را انجام داد که در پی می‌خوانید:

رابطه چمن بازی با سرعت دربی

محمد نصرتی پس از پیروزی دو بر یک پرسپولیس مقابل استقلال تهران در دربی ۱۰۵ پایتخت گفت: ابتدا به طرفداران پرسپولیس تبریک می گویم چون یک بازی کاملا سنتی را بردند که ارزش ان خیلی زیاد است. در خصوص عملکرد دو تیم هم به جرأت می‌توان گفت سرعت بازی خیلی خوب بود. این دیدار را باید با دربی‌های قبلی مقایسه کرد نه دیدارهای قبلی که دو تیم مقابل سایر حریفان لیگ برتر داشتند. دلیل اصلی سرعت بالای بازی هم چمن باکیفیت بود. بازی دربی همیشه خاص است و احتیاط در ان شرط اول را می‌زند.

خبری از بار فنی نبود!

مدافع پیشین تیم ملی فوتبال ایران که سابقه پوشیدن پیراهن پرسپولیس را دارد تاکید کرد: تیم‌ها باز هم محتاط بودند اما از لحاظ فنی چیز خاصی ندیدیم که بتواند سرمشق فوتبال باشگاهی باشد. آنچه در زمین مسابقه رخ داد بازی آزادانه بازیکنان بود. اتفاقا گل‌ها هم با وجود اینکه کار تیمی بود اما روی اشتباهات فردی و همچنین خلاقیت‌های هر نفر تقریبا رقم خورد.

ترک تبارها کار روحی می‌کنند

او که سابقه بازی کردن زیر نظر مصطفی دنیزلی و ارطغرول ساغلام را دارد در خصوص عملکرد اسماعیل کارتال تاکید کرد: من با دنیزلی و ساغلام کار کرده‌ام. آنها روی مسائل روحی و انگیزشی کار می‌کنند. فکر می‌کنم کارتال کاملا روی این موضوع کار کرده بود که نشانه آن هم شادی گل علی علیپور بود. بازی‌ها خیلی فشرده است. او سمت بت فوروارد نیمکت آمد و کارتال را در آغوش گرفت که نشان می‌دهد رابطه خیلی خوبی در همین مدت کوتاه بین او با بازیکنان برقرار شده است. هوشمندی ترک‌ها و استفاده از ظرفیت هوش هیجانی فوتبالیست‌های ایرانی می‌تواند کمک کند.

از فرجی بعید بود

او در خصوص گل خوردن پرسپولیس روی اشتباه فرشاد فرجی گفت: فرشاد فرجی ساده انگارانه با بازیکن استقلال در نبرد هوایی برخورد کرد. همین رفتار باعث شد استقلال گل بزند. فرجی یکی از بهترین مدافعان سرزن است که امروز روزش نبود و از او بعید بود.

کاش بوژوویچ انتخاب نمی‌شد

نصرتی در خصوص تثمیم مدیران باشگاه استقلال نسبت به انتخاب میودراگ بوژوویچ به عنوان سرمربی جدید این تیم تصریح کرد: با قلبم می گویم برای استقلال مقابل النصر عربستان آرزوی موفقیت دارم. امیدوارم آنها در بازی رفت و برگشت خوب باشند و بتوانند از فوتبال ایران دفاع کنند. استقلال دستخوش حاشیه شده است و باید دید چه اتفاقاتی برایش رقم می‌خورد. به نظرم اگر قرار بود مربی درجه یک نیاید بهتر بود محمد نوازی تا پایان فصل مربی موقت می‌ماند و سپس فکر اساسی برای این تیم می‌کردند.

تأثیر یک تساوی در تبریز

مربی و بازیکن پیشین تراکتور تبریز به تساوی این تیم مقابل سپاهان اصفهان در ورزشگاه یادگار امام تبریز هم اشاره کرد و گفت: به نظرم تراکتور اگر امروز سپاهان را می‌برد قهرمانی اش خیلی زودتر رقم می‌خورد اما به هر حال این اتفاق رقم نخورد تا همچنان پرسپولیس هم در چالش قهرمانی حضور داشته باشد.

تراکتور تا حالا مستحق جام است

نصرتی در پایان گفت: تا اینجای لیگ برتر فکر می‌کنم تراکتور از تمام تیم‌ها بهتر بوده است. لیاقت هواداران تراکتور قهرمانی امسال این تیم است. آنها خیلی خوب بازی می‌کنند.

مشکلات فعالین اقتصادی و موانع تولید با هم افزایی و همدلی قابل حل است

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: مشکلات فعالان اقتصادی و موانع تولید با هم افزایی و همدلی فعالان اقتصادی، دستگاه های اجرایی و سازمان منطقه آزاد قابل حل است.


رضا مسرور در نشست چندساعته با فعالین اقتصادی و تولیدکنندگان منطقه آزاد ماکو افزود: مردم منطقه آزاد ماکو همیشه وحدت داشته و هم دل بوده اند و اختلاف نظرها نباید در توسعه منطقه خلل ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت های فرودگاه ماکو باید تقویت شود افزود:‌ افزایش پروازهای فرودگاه ماکو و ایجاد جایگاه سوخت هواپیما در دستور کار سازمان منطقه آزاد ماکو قرار گیرد.

مسرور از رایزنی برای برقراری پروازهای کیش ایر خبر داد و بیان داشت:‌ راه اندازی کارگو در این فرودگاه به واسه موقعیت خاص آن می تواند رونق و شکوفایی اقتصادی منطقه را به ارمغان بیاورد.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی محصور شدن منطقه آزاد ماکو را اقدامی مهم عنوان کرد و ادامه داد:‌ عدم اجرای ماده ۶۵ قانون احکام دائمی توسعه کشور در ماکو بسیار مشهود است واین موضوع با هماهنگی استانداری، فرمانداری و منطقه آزاد تاحدودی قابل حل است.

مسرور با بیان اینکه قوانین و مقررات مناطق آزاد نباید مورد بی احترامی قرار بگیرد، ادامه داد:‌هر دستگاه اجرایی که برخلاف قانون عمل کرد باید بصورت مکتوب جهت پیگیری در مراجع بالادست، توسط مدیران عامل مناطق اعلام شود.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با تاکید به اینکه کارگروه رفع موانع تولید باید بصورت مرتب در منطقه برگزار شود اظهار داشت:‌ مشکلات عدم معافیت مالیات بر ارزش افزوده باید از طریق نماینده مجلس پیگیری شود.

وی از همراهی و نگاه وزیر اقتصاد برای رفع موانع تولید و سرمایه گذاری در مناطق آزاد خبرداد و گفت:‌ مشکلات و مسائل گمرک بازرگان را با رئیس کل گمرک کشور مطرح خواهم کرد.

مسرور تشکیل شورای بانک ها و شورای رفع موانع قضایی در منطقه را خواستار بیت فورد شد و گفت: تشکیل شورای رفع موانع قضایی پیشنهاد خوبی است و می تواند با کارگروه رفع موانع تولید ادغام شود.

دبیرشورایعالی مناطق آزاد با اشاره به اینکه کشور نیازمند سرمایه گذاری است و رضایت سرمایه گذاران شرط مهم است اضافه کرد: اگر سرمایه گذاران راضی نباشند سرمایه گذار جدید جذب نخواهد شد.

فعالین اقتصادی منطقه آزاد ماکو نیز در این جلسه عدم اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور و عدم اجرای مدیریت واحد در منطقه، نبود اتاق بازرگانی، مشکل گمرک به سمت نابودی میرود، عدم تردد خودرو به مرکز استان، مالیات بر ارزش افزوده، نبود آزمایشگاه با استاندارد گمرکی و مشکل تغییر کاربری از جمله مسائلی بود که در این جلسه مطرح گردید.

قیمت تاکسی‌های شاسی‌بلند برقی چند است؟

قیمت تاکسی‌های شاسی بلند تهران برای مجموعه شهرداری تهران حدود یک‌ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تمام شده اما با قیمت کمتر برای رانندگان قابل خریداری است.


به گزارش مشرق، محسن هرمزی معاون شهردار تهران در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز کشور در حال تغییر مسیر از استفاده خودروی احتراقی به سمت برقی است، گفت: ما نیز به مانند سایر کشورها، استفاده از خودروهای برقی را در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ۱۸۹ اتوبوس برقی، ۱۷۵۲ تاکسی برقی رونمایی شد و همچنین ۱۵۰ خودروی برقی به پلیس راهور تحویل داده شد، گفت: همچنین از دو رام تراموای چرخ لاستیکی نیز رونمایی شد.

معاون شهردار تهران در مورد جایگاه شارژ خودروی برقی در تهران در بیش از ۷۰ نقطه نصب شده و حتی مردم هم به صورت شخصی می‌توانند استفاده کنند، اظهار کرد: اما در پایانه های بعثت، هنگام، تقی اباد و... نیز جایگاه های شارژ نصب و یا در حال نصب است و به سرعت نیز جایگاه‌های بعدی افتتاح می‌شوند.

وی در مورد قیمت تمام شده تاکسی‌های شاسی بلند که امروز رونمایی شد با تأکید بر اینکه قیمت برای مجموعه شهرداری تهران حدود یک‌ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شده و ما ضریب بالاسری نمی‌گیریم اما هزینه پلاک، بیمه و ارزش افزده به بیت فورد این عدد اضافه می‌شود، گفت: با وام ۸۰۰ میلیونی و قیمت اسقاط خودرو، تقریبا یک‌ میلیارد از هزینه تاکسی تأمین می‌شود و راننده با پرداخت ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان می‌تواند تاکسی را خریداری کند؛ البته شهرداری تهران آمادگی آن را دارد که این مابه التفاوت را هم وام بدهد.

صادرات ۳ محصول کشاورزی ممنوع شد

وزارت جهاد کشاورزی از ممنوعیت صادرات سه محصول پر مصرف در رمضان و عید نوروز برای تنظیم بازار داخلی خبر داد.


به گزارش مشرق، شهرزاد مشیری سرپرست معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در بخش‌نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان توسعه تجارت خواهان توقف صادرات انواع سیب، پرتقال و انواع خرما به دلیل ایجاد تعادل و ثبات در بازار شد.

بنابراین گزارش بر اساساس اختیارات جدیدی که وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده است امکان ایجاد محدویت و ممنوعیت در صادرات محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار داده شده است.

مشاهدات میدانی نشان می دهد قیمت سیب در خرده‌فروشی‌های تهران بیت فورد کیلویی حدود ۶۰ به فروش می رسد و قیمت پرتقال تا ۵۰ هزار تومان بالا رفته است.

براساس اعلام این معاونت صادرات کالاهای یادشده به مدت دو ماه از تاریخ ابلاغ بخش‌نامه خواهد بود، تاریخ ابلاغ ۶ اسفند ۱۴۰۳ است.

حال و هوای هزینه سفر در پایان سال/ عرضه روزانه ۲۱۰ هزار صندلی اتوبوس در نوروز/ یک‌دهم تقاضا برای بلیت قطار پاسخ داده می‌شود

هرچند که از نیمه اول سال تاکنون قیمت بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما افزایش داشته است، اما افزایش دوباره قیمت بلیت برای سفرهای نوروزی هم قرار است اعمال شود.


به گزارش مشرق، قانون برنامه هفتم «قیمت‌گذاری دولتی به‌استثنای کالاهای اساسی یارانه‌ای و کالاها و خدمات انحصاری و خدمات دولتی» را ممنوع کرده است. حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل که پیش‌فروش بلیت سفرهای نوروزی را شروع کرده یا بزودی شروع می‌کنند، این ماده قانون را دستمایه افزایش قیمت بلیت قرار داده‌اند؛ هرچند که از نیمه اول سال تاکنون قیمت بلیت اتوبوس، قطار و هواپیما افزایش داشته است، اما افزایش دوباره قیمت بلیت برای سفرهای نوروزی هم قرار است اعمال شود.

دلایل متعددی برای به‌هم خوردن عرضه و تقاضا در حوزه حمل‌ونقل مسافری مطرح می‌شود که فرسودگی، افزایش هزینه سرمایه‌گذاری، هزینه خرید و نگهداری ناوگان از یک طرف و قیمت‌گذاری دستوری از سوی دیگر از آن جمله است. فعالان حوزه حمل‌ونقل می‌گویند قیمت پایین بلیت سوددهی سرمایه‌گذاری در حوزه نوسازی ناوگان را کاهش داده و تحریم نیز توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل را تحت تأثیر قرار داده است.

در چند سال اخیر شیوع پاندمی کووید، ابتدا تقاضای حمل‌ونقل مسافری را کاهش داد و پس از آن، با بخشنامه‌های دستوری، قیمت بلیت ثابت ماند؛ همین موضوع سرکوب قیمت بلیت در بخش ناوگان جاده‌ای مسافری و قطار را رقم زد. درحالی که اگر افزایش قیمت سالانه بر مفاد قانونی اجرا می‌شد، فشار افزایش قیمت‌ها بر مصرف‌کننده کمتر بود و بخش حمل‌ونقل هم از این بابت متضرر نمی‌شد.

اکنون مسئولان بخش حمل‌ونقل می‌گویند افزایش قیمت بلیت برای سفرهای پیش‌روی نوروزی، «مجوزهای لازم را داشته است.» اشاره آنها به همان بند ث ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم است. هرچند در بازار آزاد نقطه تعادل عرضه و تقاضا قیمت است، اما با توجه به حمایت‌های دولت از بخش‌های حمل‌ونقل مانند تأمین سوخت یارانه‌ای انتظار این است قیمت بلیت ناوگان عمومی تحت نظارت قرار گیرد.

یک‌دهم تقاضا برای بلیت قطار پاسخ داده می‌شود

پیش‌فروش بلیت قطار سفرهای نوروزی از ۲۷ بهمن شروع شد. این پیش‌فروش با افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیت انجام شد. این در حالی است که تیرماه امسال با مصوبه ستاد تنظیم بازار بلیت قطار ۳۰درصد افزایش یافت و یک‌بار دیگر در پاییز امسال قیمت بلیت قطارهای ۵ ستاره که مشمول قیمت‌گذاری نیست، حدود ۳۰ درصد بالا رفت.

به محض شروع پیش‌فروش بلیت قطار، ظرف چند دقیقه بلیت‌های ارزان‌تر، تمام شد و در حال حاضر نیز قطارهای ۵ ستاره که قیمت بیشتری دارند تکمیل شده‌اند. این پیش‌فروش برای سفر تا تاریخ ۲۲ اسفند است. سید محسن طباطبایی، مدیرکل برنامه‌ریزی و خدمات مسافری شرکت راه‌آهن در این‌باره می‌گوید: از اول تا دهم اسفند که قبل از شروع ماه رمضان است بیشترین تقاضا برای بلیت قطار را داریم، درحالی که عرضه بلیت دربرابر تقاضا در روزهای عادی یک‌دهم است، در این بازه زمانی به یک بیستم رسیده و ناترازی بشدت خود را نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه بعد از کرونا تقاضا برای سفر بشدت افزایش یافت، در مقابل تعداد ناوگان، واگن و لوکوموتیو به‌خاطر کاهش سرمایه‌گذاری، نزولی شده است. قیمت ارز و نرخ تورم نقش مهمی در کاهش سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی دارد. میانگین تورم در بخش حمل‌ونقل شامل خدمات، تجهیزات، هزینه‌های فنی و... صددرصد است؛ مثلاً قیمت چرخ و محور واگن که سال ۹۸ حدود ۳ میلیون تومان بود به ۱۰۰ میلیون تومان در حال حاضر رسیده است.

به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و خدمات مسافری شرکت راه‌آهن، میانگین سن ناوگان مسافری ریلی ۳۰ سال است و تعداد واگن‌ها از ۲ هزار واگن در دهه ۹۰ به ۹۰۰ واگن تقلیل یافته است.

افزایش عرضه صندلی برای نوروز

طباطبایی با اشاره به اینکه از ۲۳ اسفند امسال تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۴ پیک سفرهای نوروزی است گفت: بخش ریلی در حال برنامه‌ریزی برای ایام نوروز است.

وی گفت: از ابتدای امسال کاهش عرضه صندلی قطار را داشتیم، اما باتوجه رویکرد دولت در توسعه ناوگان عمومی، تعداد صندلی‌های عرضه شده قطار از یک میلیون و ۸۰۰ هزار برای نوروز امسال به حدود ۲ میلیون صندلی می‌رسد و روزانه ۶۰ تا ۸۰ هزار عرضه صندلی خواهیم داشت. علت دیگر کمبود بلیت بخصوص در روزهای پرتقاضا، احتکار بلیت است. هرچند این موضوع در بخش هوایی بیشتر از بخش‌های دیگر به چشم می‌خورد، اما در حوزه ریلی و جاده‌ای نیز خرید بلیت توسط آژانس‌ها در بیت فورد زمان پیش‌فروش به اوج خود می‌رسد و گفته می‌شود که بخشی از این بلیت‌ها در روزهای پایان سال با قیمت بالا سر از بازار سیاه در می‌آورد. مدیرکل برنامه‌ریزی و خدمات مسافری شرکت راه‌آهن به مصوبات نظارتی در حوزه ریلی اشاره کرده و گفت: فروش بلیت گروهی، چارتری با فروش همراه رزرو هتل و خدمات دیگر در بخش ریلی ممنوع است و اگر تخلفی صورت بگیرد، برخورد می‌شود.

عرضه بلیت قطار ایران - ترکیه

همزمان با پیش‌فروش بلیت قطار سفرهای نوروزی، بلیت قطار تهران - وان نیز برای ۱۹ اسفند پیش‌فروش شد. این قطار سال ۹۸ راه‌اندازی اما به‌خاطر شیوع کرونا حرکت آن متوقف شد. قطار تهران - وان هفته‌ای دوبار از ایران و دو بار از ترکیه حرکت می‌کند، این سیر از مبدأ تا مقصد و در رفت و برگشت با ناوگان ایرانی و به‌صورت یکسره حرکت می‌کند و مدت زمان سیر نیز ۲۳ ساعت است. هزینه بلیت رفت و برگشت ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان است و قطار نیز ۴ ستاره با کوپه‌های ۴ تخته است.

اما به گفته مدیرکل برنامه‌ریزی و خدمات مسافری شرکت راه‌آهن با توجه به اینکه اولین قطار از این مسیر به حرکت درمی‌آید و با توجه به موضوع تأمین مکان اقامت و هزینه‌های آن، از پیش‌فروش فعلاً استقبال زیادی نشده است.

عرضه روزانه ۲۱۰ هزار صندلی اتوبوس در نوروز

نزدیک به ۹۰ درصد سفرهای نوروزی جاده‌ای است، اما ناوگان عمومی سهم بالایی از این جابه‌جایی ندارد. قیمت به‌صرفه بنزین نسبت به قیمت بلیت، خانوار را مجاب می‌کند که سفر با خودروی شخصی را به اتوبوس ترجیح دهند. در این بخش نیز در پیک سفر، در مسیرهای پرتقاضا کمبود بلیت وجود دارد بنابراین به بخشی از متقاضیان بلیت نمی‌رسد که این نیز دلیل دیگری برای سفر با خودرو شخصی است.

داریوش باقرجوان، مدیرکل دفتر مسافری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تأمین ۷ هزار اتوبوس (برای مسافت ۲۵۰ تا هزار کیلومتر)، ۳۳ هزار سواری کرایه (متوسط مسافت ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر) و ۲۸ هزار مینی‌بوس (برای مسافت ۱۲۰ کیلومتر) خبر داد و گفت: از نظر تعداد صندلی مشکلی نداریم، اما در نوروز برخی استان‌ها تقاضای بالایی برای سفر دارند که تلاش می‌کنیم با مدیریت تأمین ناوگان و ارائه سرویس فوق‌العاده، این مشکل را حل کنیم. برنامه‌ریزی این است که در ایام نوروز ۲۱۰ هزار صندلی اتوبوس روزانه برای جابه‌جایی مسافران عرضه شود و پیش‌بینی ما این است ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوروز با اتوبوس سفر کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های قبل ستاد تنظیم بازار قیمت بلیت ناوگان اتوبوس را تعیین می‌کرد، گفت: ما دخالتی در قیمت‌گذاری نداریم اما با توجه به قانون برنامه هفتم ممکن است قیمت‌گذاری تغییر کند و ما تابع تصمیم‌گیری نهادهای قانونی هستیم. اما در خصوص تأمین قطعات و سوخت ناوگان با وزارت صمت و نفت جلسات مختلفی برگزار شده و هماهنگی‌ها در حال انجام است.

در تأمین بلیت هواپیما مشکلی نداریم

بخش هوایی با اینکه کمترین سهم را در جابه‌جایی مسافران دارد، اما بیشترین مشکلات هم مربوط به این بخش است. قیمت بالا و کمبود بلیت در این بخش بخصوص در پیک سفرها مشهود است، اما جست‌وجوی ما در سایت‌های فروش برای رزرو بلیت برای روزهای پایانی سال و نوروز بی‌نتیجه بود و درحالی که هنوز بلیت‌فروشی رسمی سفرهای هوایی شروع نشده است، در برخی مسیرها با تکمیل ظرفیت مواجه شدیم.

اما مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هوایی، از آمادگی ایرلاین‌ها برای سفرهای نوروزی خبر داد و گفت: شرایط فروش بلیت هواپیما برای نوروز بزودی اعلام می‌شود ولی احتمالاً افزایش قیمت نداریم.

وی گفت: شرکت‌هایی که اقدام به فروش فصلی بلیت می‌کنند، هم‌اکنون نیز بلیت هواپیما برای نوروز را عرضه می‌کنند و مردم می‌توانند برای این ایام بلیت رزرو کنند.