سخنگوی دولت گفت: عیدی های کارمندی معمولا یک سقفی برای آن تعیین می شود و سقف حدود سه و خورده ای را تصویب کردند که انشالله قابل استفاده کارمندان قرار بگیرد.
به گزارش پارس نیوز ، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت در پایان جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران گفت: ۱۵ همت به عنوان کمک معیشت در نظر گرفته شده است که در واقع در مورد همین ایام ماه مبارک رمضان و در واقع اعیادی که در آن هستیم و همزمانی آن با عید نوروز در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همانطور که آقای دکتر میدری به عنوان وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند ۱۵ همت به عنوان به نوعی کمک معیشت در نظر گرفته شده و البته شاید هم حالا آغاز مسیر کالا برگ باشد.
برخی کارفرمایان به دلیل پایین بودن دستمزد کارگران، معمولاً عدد بالاتری برای عیدی کارگران خود در نظر میگیرند؛ این مبالغ در قالب پاداش پایان سال است و هیچ سقفی هم ندارد.
وی درباره عیدی کارمندان دولت گفت: در مورد رقم عیدی هم تصمیماتی گرفته شده که اطلاعات آن تقریبا به دست خبرنگاران هم رسیده در مورد سایت اصلی بت فوروارد عیدی های کارگری که تقریبا همان قانون مصوبی است که همیشه وجود دارد عیدی های کارمندی هم که معمولا یک سقفی برای آن تعیین می شود و سقف حدود سه و خورده ای را تصویب کردند که انشالله قابل استفاده کارمندان قرار بگیرد.
اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه بررسی موارد اصراری اختلاف بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در بودجه ۱۴۰۴ با پرداخت کامل متناسبسازی حقوق بازنشستگان دولت و پرداخت مطالبات فرهنگیان بازنشسته سال۱۴۰۰ موافقت کردند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در جلسه فوق العاده روز چهارشنبه دهم بهمن۱۴۰۳ این نهاد به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی با حضور سران سه قوه و اکثریت اعضاء، موارد اصراری مجلس در «لایحه بودجه ۱۴۰۴ کل کشور و سقف منابع عمومی دولت و مفروضات منابع و مصارف» بررسی و پایان یافت.
بنابر روایت ایسنا، در این جلسه در خصوص جزء۲-۱بند(الف)تبصره(۳) در موضوع سهم ارزی نیروهای مسلح از صادرات یا مصرف نفت و معیانات گازی در پالایشگاههای داخلی بابت تقویت بنیه دفاعی، پس از ارائه نظر کمیسیون اقتصادی مجمع و استماع نظر عضو حقوقدان شورای نگهبان، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق مجلس، اعضای مجمع به تبادل نظر پرداختند.
اعضای مجمع در خصوص ایراد اول شورای نگهبان،(عدم درج در سقف بودجه) مصلحت مورد نظر مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند و در موضوع ایراد دوم (مغایرت حواله نفتی با اساسنامه صندوق توسعه ملی) مصلحت مورد نظر مجلس پذیرفته نشد و تبدیل آن به «بدهی» به تصویب رسید.
در خصوص جزء ۲-۲بند(الف)تبصره(۳) در موضوع سهم شرکت ملی نفت ایران و نیز سهم شرکت دولتی ذیربط وزارت نفت در امور گاز و اختصاص سهمی برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی و نگهداری دانش آموزان تحت پوشش پس از استماع نظر شورای نگهبان، مجلس و دولت، اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت مورد نظر مجلس شورای اسلامی را پذیرفتند.
نایب رئیس کمیسیون حقوقی مجلس: مخالفان FATF از نظر مالی تامین هستند/ دور زدن تحریمها به چه بهایی است؟/ پیوستن به FATF یک ضرورت اجتنابناپذیر است
بنا به این گزارش، در خصوص جزء(۳)بند(الف)تبصره(۳) در موضوع سهم صندوق توسعه ملی از منابع حاصل از صادرات نفت خام، میعانات گازی، خالص صادرات گاز و صادرات فرآوردههای نفتی، پس از استماع نظر شورای نگهبان و توضیحات مجلس و دولت، اعضای مجمع به طرح نقطه نظرات خود پرداختند و مصلحت مورد نظر سایت اصلی بت فوروارد مجلس شورای اسلامی به تصویب نرسید و پیشنهاد کمیسیون اقتصادی مجمع برای مستثنی شدن «فرآوردههای نفتی» از این بند مصوب شد و عبارت «به عنوان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی» اصلاح گردید.
همچنین در خصوص بند الحاقی(۳)تبصره(۵) در موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان دولت و پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی ۳۱شهریور۱۴۰۰تا تاریخ ۳۰بهمن۱۴۰۰، پس از استماع نظر شورای نگهبان، مجلس و دولت، اعضای مجمع به مصلحت مورد نظر مجلس رای دادند.
بدین ترتیب در بودجه سال آینده، مبلغ۹۵۰هزار میلیارد ریال به منظور تامین اعتبارات مربوط به پرداخت متناسبسازی حقوق بازنشستگان دولت و پرداخت مطالبات بازنشستگان فرهنگی ۳۱ /۶ /۱۴۰۰ تا ۳۰ /۱۱/ ۱۴۰۰ ناشی از اجرای قانون نظام رتبهبندی معلمان، تامین و تخصیص مییابد.
اقتصادنیوز: به ادعای گروهی از ناظران مهار شورش در سوریه بستر را برای همصدایی تهران و مسکو هموار کرد. همین گزینه موجب شد تا شام به میدانی برای آزمون دیپلماتیک دو کشور تبدیل شود؛ آزمونی که تعاملات دو بازیگر را به دو فصل تقسیم کرد، فصل پیش از حمله روسیه به اوکراین که در آن بازه زمانی مسکو با تلآویو همصدا شد و در عین حال روابط نزدیکی با تهران نیز تعریف کرد. در قاب فصل دوم که بعد از جنگ در اوکراین کلید خورد، کرملین همه مهرههای خود را در زمین تهران چیده و تلاش دارد تا به واسطه هم صدایی با ایران جبهه مشترک در برابر غرب تعریف کند.
به گزارش اقتصادنیوز، به ادعای ناظران، ژوئیه 2015، (شهید) قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به مسکو سفر کرد تا درباره طرح اضطراری درباره سوریه که کنترل 80 درصد از خاک آن در اختیار شورشیان قرار داشت، با مقامهای کرملین رایزنی داشته باشد.
روسیه در آن بازه زمانی در انعقاد توافق هستهای ایران در سال 2015، معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمک کرده بود. سفر (شهید) سلیمانی که سه ماه بعد رسانهای شد، آغازگر تحول یک دههای روابط روسیه و ایران، از همکاری تاکتیکی در سوریه تا مشارکت در سال جاری قلمداد میشود؛ رخدادی که در ژانویه 2025 با امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک بین دو کشور به اوج خود رسید.
این عبارات بخشی از یادداشت فارن افرز است؛ یادداشتی که اقتصادنیوز آن را در سه بخش ترجمه کرده، بخش نخست در ادامه آمده است.
مداخله روسیه در سوریه، مسکو را واداشت تا موازنهای ظریف و در عین حال حساسی بین ایران و اسرائیل تعریف کند؛ دو بازیگری که مسکو با آنها روابط دیپلماتیک نسبتاً سازندهای دارد. کرملین ضمن هماهنگی عملیات نظامی با ایران، کانالهای دیپلماتیک خود را با اسرائیل حفظ کرد و حتی برای محدود کردن (ادعایی) قدرت ایران در سوریه خیز برداشت.
اما حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، در کنار رویارویی اسرائیل با حماس، ایران و حزبالله، این توازن را برهم زد، در این میان وابستگی فزاینده مسکو به فناوری نظامی ایران، این کشور را به تهران نزدیکتر کرد. یک دهه پس از سفر (شهید) سلیمانی، ایران و روسیه روابط بیسابقهای برقرار کردهاند که امروز به واسطه تحریمها و انزوا در جهان و همچنین جنگ در اوکراین برجستهتر شده است. روسیه که زمانی معمار توافق برای محدود کردن برنامه هستهای ایران بود، به یک عامل بالقوه برای پیشرفت هستهای تهران تبدیل شده است.
تغییر معادلات خاورمیانه، حملات اسرائیل به مواضع حماس و حزبالله، سقوط دولت بشار اسد و سه ساله شدن جنگ در سوریه موجب شد تا تهران و مسکو روابط نزدیکی تعریف کنند. همکاری نظامی با ایران برای روسیه حیاتی شده است و توسعه برنامه هستهای ایران با کمک روسیه به سرعت در حال تبدیل شدن به قویترین اهرم فشار ایران علیه اسرائیل و غرب است.
برای ایالات متحده و اسرائیل، این رابطه جدید خطر ظهور محور تأثیرگذار ضد غربی را به دنبال دارد. با این همه توسل به کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران، برای بسیاری از اعضای کابینه ترامپ در اولویت قرار دارد و همین گزاره ممکن است ایران را به روسیه نزدیکتر کند.
در عوض، ایالات متحده باید در قاب یک مانور دیپلماتیک ظریف مشارکت داشته باشد؛ جلوگیری از تغییر دکترین هستهای ایران بدون اینکه تهران در آغوش مسکو جای بگیرد. در این میان سوریه به عنوان میدانی برای آزمون حیاتی جهت همکاری نظامی ایران و روسیه بود.
مسکو و تهران با وجود نداشتن تعهدات دفاعی رسمی یا تجربه عملیات مشترک قبلی، چارچوبهای جامعی را برای هماهنگی نظامی و دیپلماتیک ایجاد کردند که با دخالت نظامی روسیه در سوریه در پاییز ۲۰۱۵ آغاز شد.
سوریه؛ میدانی برای آزمایش تعامل تهران و مسکو
عملیاتهای یکپارچه هوایی و زمینی روسیه و ایران به دولت بشار اسد اجازه داد تا به طور موقت مناطق کلیدی را بازپس گرفته و عملاً زمینه را برای بقای دولت سوریه به مدت یک دهه هموار کند. این مکانیسمهای هماهنگی آزمایششده در نبرد با گسترش همکاریهای نظامی روسیه با ایران پس از حمله به اوکراین، مفید خواهند بود.
کانالهای همکاری موجود، مانند ساختارهای فرماندهی یکپارچه، پروتکلهای اشتراک اطلاعات و کانالهای تدارکاتی ساخته شده در سوریه علیه اوکراین مورد استفاده قرار گرفتند. روسیه همچنین برای حمایت مستقیم نظامی به ویژه در زمینه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و تولید مشترک دفاعی به ایران متوسل شد.
روسیه به موازات همکاری نظامی خود با ایران، روابط دیپلماتیک دقیقی با اسرائیل برقرار کرد. آنچه که به عنوان یک کانال منازعه زدایی برای جلوگیری از درگیریهای نظامی سهوی در سوریه ایجاد شد، به دیپلماسی فعال بین بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه تبدیل شد و به ادعای ناظران به واسطه ده جلسه در سطح بالا با تمرکز بر حمایت روسیه از اسد و مخالفت با قدرت ایران در سوریه بین سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۵ مورد ارزیابی قرار گرفت.
پوتین با محدود کردن حضور ایران در سوریه، به ویژه در بلندیهای جولان، نزدیک به اسرائیل موافقت کرد. در مقابل، نتانیاهو به نیروهای اسد اجازه داد به بلندیهای جولان بازگردند و حملات اسرائیل در سوریه را محدود کند تا از بیثباتی بیشتر جلوگیری شود.
نتانیاهو از روابط خود با روسیه به نفع منافع داخلیاش فرصتسازی کرد و از تعامل نزدیک خود با پوتین در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۹ خود برای نشان دادن اعتبارش به عنوان یک بازیگر زیرک در سایت اصلی بت فوروارد صحنه جهانی بهره برد. در همین حال، اسرائیل برنامههای خود را از طریق «کمپین بین جنگها» دنبال کرد که هدف آن جلوگیری از ایجاد زیرساختهای نظامی دائمی توسط ایران در سوریه و ایجاد اختلال در مسیرهای تدارکاتی ایران به حزبالله از طریق عملیاتهای مخفیانه و حملات هوایی بود.
قبل از حمله گسترده به اوکراین در سال ۲۰۲۲، روسیه برای حفظ روابط خود با اسرائیل و ایران در حالی که منافع متضادی داشتند، تلاش میکرد تا مشکل حفظ تعادل منطقهایاش را آشکار کند. از یک سو، مسکو چشم خود را بر عملیات اسرائیل علیه ایران و متحدان غیردولتی آن در سوریه بست.
به ادعای ناظران، براساس دادههای اطلاعاتی در واتس اپ که اخیراً توسط گروه شورشی حیات تحریرالشام (HTS) در دمشق ضبط شده، در این میان تلاشهایی شده تا میان کرملین و یوسی کوهن، رئیس وقت موساد در اواخر سال ۲۰۱۹ رایزنیهای محرمانهای در باب منافع دو طرف انجام شود.
در این میان، سوریه با ایران برای حفظ بشار اسد در قدرت همصدا بود و به طور مخفیانه مستقیماً حزبالله را مسلح میکرد. بر اساس اطلاعات اسراییل، بیش از ۷۰ درصد تسلیحات حزبالله که در لبنان تصرف شده، ساخت روسیه بوده و مستقیماً از طریق پایگاه دریایی روسیه در طرطوس در سوریه تأمین میشود.
با این همه، حمله ۲۰۲۲ به اوکراین پویایی در سوریه را تغییر داد و باعث شد استراتژی کرملین زیر بار تناقضاتش سقوط کند، روسیه شاید میتوانست روابط خود را با هر دو بازیگر در راستای اهداف مورد بازنگری قرار دهد.
آیا ترامپ واقعا آماده مذاکره با ایران است؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:
ادعای اخیر ترامپ مبنی بر تمایل به تعامل با ایران در تضاد آشکار با دوره اول ریاست جمهوری اوست که با سیاستهای تهاجمی همراه بود.
«سیگنالهای متناقض از واشنگتن در ارتباط با ایران، تفسیر نیت واقعی دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا، را دشوار میکند. اینکه آیا دولت آمریکا واقعا به دنبال مذاکره است یا سخن گفتن از مذاکره را به عنوان یک تاکتیک حسابشده در پیش گرفته را تنها زمان نشان خواهد داد.» آنچه خواندید بخش آغازین گزارش تارنمای کرادل درباره سیاست خارجی دولت جدید آمریکا در خاورمیانه است. در این
ادعای اخیر ترامپ مبنی بر تمایل به تعامل با ایران در تضاد آشکار با دوره اول ریاست جمهوری اوست که با سیاستهای تهاجمی همراه بود.
اقدامات پیشین او، مانند به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی و خروج از برجام، تنشها در غرب آسیا را به شدت افزایش داد.
با این حال، برخی نیز با اشاره به سیاستهای غیرصادقانه گذشته آمریکا در قبال تهران بر این باورند که این یک حرکت استراتژیک برای گیج کردن مخالفان یا خرید زمان برای اجرای طرحهای دیگر است.
برخی ناظران تغییر موضع دونالد ترامپ را همراه با برکناری برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و مجری تحریمهای فشار حداکثری، لغو مجوزهای امنیتی برای سیاستگذاران ضدایرانی که در دوره اول او را گمراه کردند، و انتصاب مایکل دیمینو دیپلمات نسبتا واقعگرا در دولت خود به عنوان نشانههای مثبت تلقی میشود
گذشته تاریک ترامپ
اقدامات او در دوره اول ریاستجمهوریاش بهطور قابلتوجهی غرب آسیا را بیثبات کرد
به نوشته کرادل، اگر فرض را بر این بگیریم که دولت ترامپ در مذاکره جدی است احتمالا مجموعهای از عوامل باعث شده تا ترامپ چنین رویکرد متفاوتی را نسبت به دور نخست خود در پیش بگیرد که عبارتند از:
نمایشهای اخیر توانایی نظامی ایران که هرگونه برنامهریزی برای اقدام نظامی را پیچیده کرده است.
توان موشکی ایران که در عملیاتهای وعده صادق 1 و 2 دیده شد و موشکهای بالستیک ایرانی توانستند به دفاع هوایی اسرائیل نفوذ کنند.
از شعارهای تبلیغاتی تلآویو که بگذریم از جمله تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن حملات موشکی ایران به اسرائیل (سرزمینهای اشغالی)، واقعیت این است که موشکهای ایران بهطور گسترده به دفاع هوایی اسرائیل نفوذ کرده و اهداف حساس را مورد اصابت قرار دادند، امری که نشاندهنده توانایی ایران برای پاسخگویی ویرانگر به هرگونه تجاوز نظامی به این کشور است.
از سوی دیگر، بخش عمدهای از افکار عمومی در آمریکا از حمایتهای مالی و نظامی واشنگتن به اوکراین یا اسرائیل حمایت نمیکنند. در این میان پایگاه اجتماعی ترامپ و کسانی که در انتخابات به او رای دادند قویا از جنگهای بیپایان در خاورمیانه رویگردان هستند و از آغاز جنگی دیگر حمایت نمیکنند.
تفسیر سیگنالها
کرادل در پایان نوشته: تفسیر آخرین اقدامات ترامپ کار آسانی نیست، با توجه به طبیعت ناپایدار او، سیگنالهای متناقض از واشنگتن و طوفان سیاسی پیرامون اقداماتش، برخی معتقدند سیگنالهای مربوط به سایت اصلی بت فوروارد مذاکرات احتمالا اهداف استراتژیکی دور از دیپلماسی دارد. به عنوان مثال، ممکن است تاکتیکی برای مذاکره درباره آزادی زندانیان یا تجدید قوا برای ارتش اشغالگر اسرائیل قبل از هرگونه اقدام علیه تأسیسات هستهای ایران باشد.
ترامپ با سابقه طولانی از خیانتها، نقض توافقهای تجاری و خروج یکجانبه از برجام در سال ۲۰۱۸، بهطور ذاتی فردی غیرقابل اعتماد و طرف مذاکرهای مشکوک است.
برای اینکه تهران به تعامل فکر کند، ترامپ باید یک ژست واقعی از حسن نیت نشان دهد، مانند لغو تحریمهای نفتی ایران یا اتصال مجدد بانکهای ایرانی به سوئیفت.
اگر ترامپ جدی درباره مذاکره با ایران باشد، ابتدا باید اعتماد را از طریق امتیازات یکجانبه بازسازی کند. برای تهران، این میتواند شامل کاهش تحریمها یا اتصال مجدد به سیستمهای مالی جهانی باشد.
در نهایت، ترامپ ممکن است دریافته باشد که تعامل در دیپلماسی، بهجای جنگی دیگر، تنها راه پیش رو است. اینکه آیا اقدامات او این منعکس کننده چنین درکی هست یا نه، هنوز مشخص نیست.
ابهامات پیرامون علت سقوط هواپیمای آذربایجانی و گزارشهای رسانهای اخیر، منجر به احضار متقابل سفرای آذربایجان و روسیه و افزایش تنش در روابط باکو-مسکو شده است. آذربایجان، روسیه را به انتشار گزارشهای دروغین و کمپین ضد آذربایجانی متهم میکند.
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری تسنیم، در پی انتشار گزارشهایی در رسانههای روسیه علیه آذربایجان و همچنین ابهامات پیرامون سانحه هوایی اخیر، تنش در روابط باکو-مسکو افزایش یافته است.
وزارت امور خارجه آذربایجان روز یکشنبه (28 ژانویه) میخائیل یوگدکیموف، سفیر روسیه در باکو را احضار کرد. در این دیدار، نارضایتی باکو از انتشار مطالب «دروغپراکنی و هدف قرار دادن آذربایجان» در برخی رسانهها و محافل رسمی روسیه به اطلاع سفیر رسانده شد.
وزارت خارجه آذربایجان با تأکید بر اینکه اینگونه اقدامات مغایر با مفاد «بیانیه همکاری متقابل متحدین» میان دو کشور است، یادآور شد که نتایج اولیه تحقیقات در مورد سانحه سقوط هواپیمای «خطوط هوایی آذربایجان» مشخص شده و انتظار میرود که روسیه در این زمینه با آذربایجان همکاری کند.
احضار سفیر روسیه به وزارت خارجه آذربایجان تنها یک روز پس از آن صورت گرفت که سفیر آذربایجان در مسکو به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد.
میخائیل گالوزین، معاون وزیر خارجه روسیه روز شنبه (27 ژانویه) در دیدار با رحمان مصطفییف، سفیر آذربایجان در مسکو، نسبت به «کمپین ضد روسی» در رسانههای آذربایجان پس از سانحه هوایی اخیر ابراز نگرانی کرد.
وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیهای اعلام کرد که گالوزین بر اهمیت روابط «راهبردی و متحدانه» میان دو کشور بر اساس بیانیه امضا شده در 22 فوریه 2022 تأکید کرده است.
در این بیانیه آمده است که «روسیه نسبت به انتشار مطالب ضد روسی در رسانههای آذربایجان و همچنین کمپین دروغپراکنی علیه خانه روسیه در باکو ابراز نگرانی کرده است.»
روسیه همچنین با «بیاساس» خواندن این گزارشها، خواستار پایان یافتن تحقیقات رسمی و انتشار نتایج آن برای روشن شدن تمام ابعاد سانحه هوایی شده است.
یادآوری میشود که این سانحه هوایی در تاریخ 25 دسامبر 2024 در نزدیکی فرودگاه آکتائو قزاقستان رخ داد که در آن یک فروند هواپیمای مسافربری «خطوط هوایی آذربایجان» که در مسیر باکو- گروزنی در حال پرواز بود، سقوط کرد.
پس از این سانحه، برخی رسانههای آذربایجانی و همچنین رسانههای بینالمللی مانند یورونیوز و رویترز گزارشهایی مبنی بر اصابت موشک پدافند هوایی روسیه به این هواپیما منتشر کردند.
با وجود عذرخواهی رئیسجمهور روسیه و همچنین تأکید مقامات روسی بر لزوم روشن شدن تمام ابعاد این سانحه، به نظر میرسد که ابهامات و اختلافنظرها در مورد علت سانحه و همچنین گزارشهای رسانهای اخیر، روابط باکو-مسکو را دچار چالش کرده است.
جزئیات سانحه هوایی و تحقیقات در مورد علت آن
در تاریخ 25 دسامبر، یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی آذربایجان (AZAL) در نزدیکی شهر آکتائو قزاقستان هنگام فرود اضطراری سقوط کرد. این هواپیما که در حال انجام پرواز باکو-گروزنی بود، حامل 67 سرنشین از جمله 5 خدمه بود که در این سانحه 38 نفر جان باختند و 29 نفر دیگر نیز مجروح شدند.
کارشناسان مرکز تحقیقات سوانح هوایی نیروی هوایی برزیل (Cenipa) جعبه سیاه هواپیمای Embraer 190 متعلق به خطوط هوایی آذربایجان را مورد تجزیهوتحلیل قرار دادهاند. رمزگشایی اطلاعات جعبه سیاه در 7 ژانویه 2025 به پایان رسید و اطلاعات پرواز در 15 ژانویه از برزیل به قزاقستان منتقل شد.
بر اساس کنوانسیون ایکائو (سازمان بینالمللی هوانوردی غیرنظامی)، قزاقستان رهبری تحقیقات در مورد این سانحه را بر عهده دارد. کارشناسان آذربایجان، روسیه و همچنین متخصصان بینالمللی و نمایندگان شرکت Embraer در این تحقیقات مشارکت دارند.
واکنشها به سانحه هوایی و افزایش تنش در روابط باکو-مسکو
در پی سانحه هوایی اخیر، رئیسجمهور روسیه عذرخواهی و رئیسجمهور آذربایجان خواستار مجازات عاملان و پرداخت غرامت شد. با این حال، اظهارات اخیر وزیر امور خارجه روسیه و گزارشهای منتشر شده در رسانههای آذربایجان، تنش در روابط دو کشور را افزایش داده است.
ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه در تاریخ 28 دسامبر به دلیل وقوع سانحه هوایی در حریم هوایی روسیه عذرخواهی کرد و با خانوادههای قربانیان ابراز همدردی نمود.
الهام علیاف، رئیسجمهور آذربایجان نیز در تاریخ 29 دسامبر اعلام کرد که هواپیمای غیرنظامی آذربایجان در نزدیکی شهر گروزنی روسیه مورد اصابت قرار گرفته و عملاً کنترل خود را از دست داده است.
علیاف خواستار عذرخواهی، مجازات عاملان و پرداخت غرامت از سوی روسیه شد. با این حال، روسیه تاکنون به این خواستهها واکنشی نشان نداده است.
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تاریخ 14 ژانویه اعلام کرد که اطلاعات به دست آمده از جعبه سیاه هواپیما، گزارشهای اولیه منتشر شده در سایت اصلی بت فوروارد رسانهها را تأیید نمیکند.
این اظهارات لاوروف با واکنش تند رسانههای آذربایجانی مواجه شد و حتی برخی از رسانههای نزدیک به دولت آذربایجان، «خانه روسیه» در باکو را به «لانه جاسوسی» متهم کردند.
در همین حال، معاون نخستوزیر قزاقستان در تاریخ 24 ژانویه اعلام کرد که نتایج اولیه تحقیقات در مورد سانحه هوایی احتمالاً هفته آینده (هفته جاری) منتشر خواهد شد.
به نظر میرسد که ابهامات و اختلافنظرها در مورد علت سانحه و همچنین گزارشهای رسانهای اخیر، روابط باکو-مسکو را دچار چالش کرده است.