رئیس مجلس شورای اسلامی از پالایش قوانین کشور خبر داد و گفت: ١٢ هزار قانون کشور با بررسی و ساماندهی به ٣ هزار و ۵٠٠ قانون کاهش پیدا میکند و ٨ هزار و ۵٠٠ قانون منسوخ میشود.
به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش در نشست شورای برنامهریزی و توسعه استان یزد اظهار داشت: اگر برای حل مشکلات روشهای مناسب و کارآمد را انتخاب نکنیم، بهدرستی پیش نخواهیم رفت زیرا زمان را از دست میدهیم و شرایط سختتر میشود.
وی اضافه کرد: در این سفر امکان حضور در حوزه جنوب و شرق استان یزد فراهم نشد و حتماً برنامهریزی میکنیم تا در سفری از مناطق محروم این استان از نزدیک بازدید کنیم و هر کاری نیز برای مردم در توان ما باشد انجام خواهیم داد.
اگر قصد اجرا نداریم پس چرا برنامه توسعه مینویسیم؟!
رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه باید نسبت به اجرای برنامه هفتم توسعه بهعنوان یک میثاق در همه عرصهها متعهد باشیم ادامه داد: در مجلس مصمم به این موضوع هستیم که هیچ تصمیم و سیاستگذاری در هر سطحی خارج از برنامه هفتم نباشد.
قالیباف افزود: اگر اشکالی در برنامه هفتم بود، آن را منعکس کنید؛ اگر منطقی و درست باشد، برنامه را اصلاح خواهیم کرد، هر چند سخت است، اما قابلانجام است چون بیانضباطی در کار و در انتهای برنامه سبب اجرای ناچیز ٢۵ تا ٣٠ درصدی میشود و اگر برنامه هفتم را نوشتیم به این خاطر بوده که زمینه و ظرفیت اجرایی آن وجود دارد.
وی در ادامه با بیان اینکه باید فرایندها را اصلاح کنیم و بهرهوری در کشور ایجاد شود، گفت: یزد الگوی مناسبی برای بهرهوری است و جهت تحقق برنامه هفتم و افزایش بهرهوری در کشور نیازمند هماهنگی همه مجموعهها و توجه به الگوهای موفق ملی و بینالمللی هستیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم کنترل تورم، اظهار داشت: مسئله بسیار مهمی که باید نسبت به آن توجه کرد این است که نباید حتی یک روز نسبت به معیشت مردم غفلت کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اتفاق ابتدای امسال و شهادت شهید رئیسی ما را یکسال در اجرای برنامه هفتم توسعه عقب انداخت اما در سال ١۴٠۴ و بودجه سال آینده مصمم هستیم که طبق برنامه هفتم عمل کنیم و همه نسبت به این موضوع وفادار باشیم و مسیر سیاستهای کلان و برنامه هفتم را میثاق ملی بدانیم.
وی تأکید کرد: دولت و مجلس به این موضوع توجه دارند که همه دستگاه کمک کنند تا از تمرکزگرایی پرهیز کنیم و استانها در تصمیمگیری استقلال داشته باشند و اختیارات را بهصورت ذاتی به استانها تفویض کنیم چون نمیشود در تهران برای همه موضوعات تصمیمگیری کرد.
وی با بیان اینکه طبق قانون و برنامه هفتم توسعه، دهکهای پایین جامعه باید کالابرگ دریافت کنند، اضافه کرد: این موضوع در برنامه هفتم توسعه دیده شده و در بودجه سال آینده همه عملیاتی میشود و رئیسجمهور هم نسبت به آن مصمم است که باید دهکهای پایین جامعه را تحت پوشش کالابرگ الکترونیکی قرار دهیم.
رئیس قوه مقننه عنوان کرد: باید این کار بهسرعت انجام و از ماه مبارک رمضان شروع شود و ظرفیت فنی و پلتفرمهای موردنیاز و دادههای قوی را داریم و هیچ بهانهای نیز قابلپذیرش نیست؛ مردمی که باید مورد حمایت قرار گیرند هرگز نباید برای اقلام ضروری زندگیشان، بیش از افزایش حقوق سالانه پرداخت کنند و باید بقیه قدرت خرید آنها را با کالابرگ جبران کنیم.
ظرفیت مولدسازی دوبرابر بیشتر از پیشبینی فعلی است
رئیس مجلس در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که میتواند دست استانها را باز کند که حداقل دو سه سال است که به بت فوروارد استانها اعلام میکنیم در نشست دولت و مجلس نیز صحبت کردیم و امسال ١٠۶ هزار میلیارد تومان پیشبینی اعتبارات در حوزه مولدسازی بود و این حداقل ظرفیتی است که مولدسازی میتواند داشته باشد و این ظرفیت میتواند بیش از دوبرابر نیز افزایش پیدا کند و استانها باید وارد میدان شوند و از این فرصت استفاده کند.
قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه ریشه برخی از فسادها در تورم قانون است، یادآور شد: بیش از ١٢ هزار قانون داریم که با یکدیگر همپوشانی ندارند و با مشکلات جدی در این حوزه روبهرو هستیم.
وی افزود: با بررسی و پالایش این قوانین تعداد را به ٣ هزار و ۵٠٠ قانون کاهش میدهیم و بقیه را منسوخ میکنیم و کلیه قوانین نیز در ۵٢ قانون جامع ارائه میشود که شفافیت و استفاده آسان را برای مردم و همه بخشها به همراه دارد.
رئیس قوه مقننه در پایان خاطرنشان کرد: همه دستگاهها باید از تمرکزگرایی پرهیز کنند و اجازه دهیم استانها با محوریت برنامه هفتم توسعه در تصمیمگیری استقلال داشته باشند و نمیشود از تهران نشست و برای موضوعات استانها تصمیم گرفت و برایناساس عبور از دیوانسالاری زمینه مردمیسازی اقتصاد و ایفای نقش مردم در عرصههای مختلف را فراهم میآورد.
یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بزرگترین مشکل ما عدم انسجام داخلی است، اگر یک روزی به این نتیجه برسیم که برای حفظ مصالح کشور مذاکرات لازم است چه اشکالی دارد مذاکره کنیم؟
به گزارش خبرگزاری خرآنلاین، محمدمهدی شهریاری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتوگویی درباره اینکه باتوجه به شرایط موجود منطقه چقدر نیاز است ما در داخل کشور انسجام داشته باشیم تا دچار چالش نشویم گفت: بزرگترین مشکل ما عدم انسجام داخلی است، اگر یک روزی به این نتیجه برسیم که برای حفظ مصالح کشور مذاکرات لازم است چه اشکالی دارد مذاکره کنیم؟
بنابر روایت ایلنا، این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: معتقدم نفوذ همیشه به این معنی نیست که یک نفر بیایید جاسوسی کند؛ نفوذ میتواند این باشد که یک نفر انسجام داخلی را بر هم بزند. ما باید بسیار مواظب باشیم آن هم در این شرایط که نارضایتی وجود دارد مراقب باشیم چنین اتفاقی رخ ندهد.
وی با بیان اینکه من نگران این نیستم که یک گروه بیایند علیه نظام شعار دهند، عنوان کرد: نگرانیام از تلاش دشمنان برای تجزیه کشورمان است و باید با انسجام داخلی و حفظ وحدت جلوی این موضوع را بگیریم چون باید ایران برای ما مهمتر از هر چیزی باشد.
شهریاری گفت: کسانی هستند که به دنبال منافع گروهی و سیاسی خودشان هستند و ایران و یکپارچگی آن برایشان مهم نیست حتما باید به رفتار و عملکرد این گروه شک داشته باشیم.
وی درباره اینکه ۶ ماه نشده است که دولت سرکار آمده یک دفعه مسئله استعفای رئیس جمهور مطرح میشود، یا جایی عدهای تجمع میکنند که معاون رئیس جمهور باید اعدام شود یا بیان میکنند پزشکیان ۴ سال دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نمیشود، این رفتارها ناشی از چیست، بیان کرد: این گروه اقلیتی این طور فکر و رفتار میکنند؛ اینها فکر نمیکردند طی ۸ سال بر حکمرانی سوار بر قدرتشان خدشهای وارد شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: اینها برنامهریزی برای ۸ سال حضور کرده بودند و برای بعد از ۸ سال هم برنامهریزی کرده بودند که افراد تندوری دیگری بیایند و قدرت اجرایی کشور را در بت فوروارد دست بگیرند که یک دفعه با حادثهای که برای رییسجمهور شهید رخ داد آرزوهایشان به هم خورد و این برایشان سنگین است قابل هضم نیست که یک نفر با یک گفتمان دیگر بیاید تمام برنامهها را بهم بریزد. من فکر میکنم بیشتر دنبال عقدهگشاییهای سیاسی هستند تا منافع.
وی درباره اینکه آیا این جریان از حرف رهبری هم عبور کردهاند، چرا که رهبری عنوان کردند؛ موفقیت دولت، موفقیت نظام است، گفت: بله مشخص است، اصلا اینها اگر رهبری صحبتهایی کردند که در جهت منافع آنها باشد حمایت میکنند و اگر در جهت منافعشان نباشد مقابل آن رفتار میکنند.
شهریاری گفت: به حرف رهبری هم گوش نمیدهند، همین الان مصادیق زیادی داریم همین الان که بحث حمایت رهبری از دولت است، اینها عکس آن عمل میکنند مصداق زیاد است. اینها در جایی که منافع شان با صحبتهای رهبری منافات دارد یک جور دیگر عمل میکنند.
رئیسجمهور با بیان اینکه اصلاح و تغییر رفتار در جامعه، نیاز به زمان و تلاش مداوم و کار فرهنگی دارد، تصریح کرد: باید این فضا را فراهم کنیم که اصلاحات تدریجی در کشور شکل بگیرد و این با تحمل یکدیگر و کار فرهنگی امکانپذیر است و باید بدانیم که چارهای هم جز این نداریم.
مسعود پزشکیان روز پنجشنبه در دیدار با اعضای شوراهای سیاستگذاری جشنوارههای فجر، با بیان اینکه این سرزمین متعلق به همه ماست و باید آن را بسازیم، اظهار داشت: با وفاق و همدلی میتوان مشکلات را حل کرد، اما اگر به دنبال ایجاد دعوا باشیم، همه چیز بهم خواهد خورد. بسیاری از افراد ادعا دارند که میتوانند مشکلات را حل کنند، اما هر کسی تنها از دریچه نگاه خود به دنبال مشکل است و ظلمی بالاتر از این نیست که یک انسان براساس جهل خود یک مسیر را انتخاب و بر آن پافشاری کند.
رئیس جمهور بر بهرهگیری از تجربههای دیگران در حل مشکلات تأکید کرد و گفت: راه درست در دنیای امروز مشخص است و ما هم باید بپذیریم که راه درست را برویم. راه درست ابزار و شاخص دارد و فقط کافی است که ما بپذیریم که باید راه درست را برویم.
پزشکیان خطاب به هنرمندان، اظهار داشت: با کمک شما میتوان راهحل مشکلات را پیدا کرد، تنها باید اراده داشته باشیم. مشکل آنجاست که یکدیگر را تحمل نمیکنیم و دعوا راه میاندازیم، همه هم دلمان میخواهد که مشکلات را حل کنیم اما در جاهایی اختلاف داریم.
رئیس جمهور تأکید کرد: بالاخره باید با همدیگر گفتگو کنیم، چون چارهای جز گفتگو نیست، با دعوا که نمیشود مشکلی را حل کرد. ممکن است امروز عدهای در خیابان ناسزا بگویند، اما با آنها هم باید گفتگو کنیم. باور کنید من هم دلم میخواهد کشورمان در منطقه اول باشد، چرا باید شرایط اقتصادی و معیشتی مردم برخی از کشورهای همسایه از ما بهتر باشد؟ سر چه چیزی با هم دعوا میکنیم؟ من قبلاً هم اعلام کردهام هر کس ادعا میکند که برای حل مشکلات اقتصادی کشور راهحل دارد، من به او اختیارات میدهم که مشکلات را حل کند؛ اینطور نباشد که در کناری بایستیم و فقط انتقاد کنیم.
پزشکیان در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: جهل آنجاست که برخی از ما فکر میکنیم که همه چیز بلدیم. تخصص من پزشکی است، اما امروز در همان تخصص خود هم مدعی نیستم که همه چیز را میدانم و در برخی جزئیات از دیگران کمک میگیرم. باید همه با هم و به کمک هم مشکلات را حل کنیم. برخی تندروی میکنند، باید با آنها هم صحبت کنیم، هیچ حرفی را نمیتوان به زور به جامعه تحمیل کرد.
وی تصریح کرد: اگر خواهان اصلاح و تغییر رفتار در جامعه هستیم، این کار نیاز به زمان و تلاش مداوم و کار فرهنگی دارد و با دستور نمیتوان انسان را تغییر داد. باید این فضا را فراهم کنیم که اصلاحات تدریجی در کشور شکل بگیرد و این با تحمل یکدیگر و کار فرهنگی امکانپذیر است و باید بدانیم که چارهای هم جز این نداریم.
رئیس جمهور با اشاره به برخی مسایل و مشکلات مطرح شده از سوی چهرههای فرهنگی حاضر در جلسه بر حل موانع پیشروی هنرمندان برای فعالیت تأکید کرد و گفت: میتوان نظیر نهضت مدرسهسازی، در حوزه ساخت اماکن فرهنگی نیز کارهایی انجام داد. ما در دولت چهاردهم آمادگی داریم که مسایل و مشکلات هنرمندان را با کمک خودشان حل کنیم. عملکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نشان میدهد که رویکرد دولت چهاردهم، همراهی و همدلی با هنرمندان است.
پزشکیان همچنین با یادآوری سالروز تولد استاد اکبر زنجانپور که در جلسه حضور داشت، تولد او را تبریک گفت.
در این مراسم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وقتی که دولت چهاردهم تشکیل شد فضای هنری کشور به شکلی بود که نمیخواهم آن را یادآوری کنم، اما امروز میبینیم که شرایط بهتر شده است؛ هر چند که هنوز به حد مطلوب نرسیدهایم.
سید عباس صالح شریعتی با انتقاد از در حاشیه بودن فرهنگ در نگاه سیاسیون، اظهار داشت: هنوز هم در نگاه برخی سیاستمداران و مدیران، فرهنگ امری حاشیهای است و به آن کمتوجهی میشود، در حالی که اگر به دنبال ایجاد همبستگی و نشاط در جامعه هستیم، این هنرمندان هستند که میتوانند چنین فضایی در جامعه ایجاد کنند.
وزیر فرهنگ از دکتر پزشکیان درخواست کرد که کارگروه اقتصاد و فرهنگ در دولت تشکیل شود.
در این مراسم برخی چهرههای فرهنگی و هنری به طرح مشکلات و مسایل خود در محورهای «انتقاد از عدم کمک دولت به رویدادهای هنری»، «انتقاد از نظارت افراد غیرمتخصص بر عملکرد هنرمندان»، «درخواست رفع ممنوعالکاری و مشکلات قضایی برخی هنرمندان»، «مقرراتزدایی از حوزه هنر»، «انتقاد از سانسور آثار هنری توسط افراد غیرهنرمند»، «انتقاد از کمتوجهی به تئاتر و مشکلات آن»، «درخواست برای ساخت سینما و تئاتر در بت فوروارد خیابان لالهزار تهران»، «اختصاص ردیف دولتی خاص در بودجه سالیانه برای جشنوارههای هنری»، «نداشتن کد شغلی برای هنرمندان در تأمین اجتماعی»، «تقاضای خرید خانههای هنرمندان معاصر و حفظ آنها» و «انتقاد از حضور پررنگ اهالی سیاست در عرصههای فرهنگ و هنر» پرداختند.
هنرمندان حاضر در این مراسم، از پزشکیان به خاطر حضور در کنسرت موسیقی فرهاد فخرالدینی تشکر کردند و همچنین کارت حضور در جشنواره فیلم فجر نیز به رئیس جمهور اهدا شد.
بررسیهای یک رسانه آمریکایی نشان میدهد کمبود نیرو عامل سانحه مرگبار برای هواپیمای مسافربری در نزدیکی فرودگاه رونالد ریگان بوده است.
به گزارش همشهری آنلاین، بررسی اولیه اداره فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) نشان میدهد که در زمان وقوع سانحه برخورد هواپیمای مسافربری با هلیکوپتر نظامی که منجر به کشته شدن ۶۷ نفر شد تعداد کارکنان در برج کنترل فرودگاه رونالد ریگان عادی نبوده است.
بر اساس این گزارش، فردی که مسئولیت هدایت هلیکوپترها در اطراف فرودگاه را بر عهده داشت، همزمان وظیفه هدایت هواپیماهای در حال فرود و پرواز را نیز انجام میداد.
رئیسجمهور آمریکا درباره حادثه سقوط هواپیمای مسافربری در فرودگاه بینالمللی رونالد ریگان مدعی شد که پیش از آغاز دوره دوم ریاستجمهوری او اداره فدرال هوانوردی آمریکا اقدام به استخدام افراد دارای ناتوانیهای ذهنی، مشکلات روانشناختی و بدنی کرده است.
ترامپ گفت: «دولت من بالاترین معیارها و استانداردها را برای ایمنی هوانوردی قرار داده است. ما باید باهوشترین آدمها را به کار بگیریم. فرقی نمیکند قیافهشان چه شکلی است یا چطور صحبت میکنند.»
وی اضافه کرد: «چیزی که مهم است هوش و استعداد است. آنها باید بااستعداد باشند. باید به صورت طبیعی با استعداد باشند. نابغهها! نباید کار را به آدمهای عادی بسپاریم. آنها نمیتوانند انجامش دهند.»
ترامپ در ادامه به انتقاد از دولت باراک اوباما، رئیسجمهور اسبق آمریکا پرداخت و گفت زمانی که در دور اول ریاستجمهوریاش وارد کاخ سفید شده استانداردهای اوباما درباره بت فوروارد استخدام نیرو را تغییر داده و افراد با استعداد را وارد شغل برج کنترل مراقبت کرده است.
ترامپ گفت که جو بایدن بار دیگر در دوران چهار ساله گذشته این سیاستها را به عقب برگردانده است.
ترامپ گفت: «من ایمنی را در اولویت قرار دادم اما بایدن و دموکراتها سیاست را در اولویت قرار دادند.
به ادعای گروهی از ناظران مهار شورش در سوریه بستر را برای همصدایی تهران و مسکو هموار کرد. همین گزینه موجب شد تا شام به میدانی برای آزمون دیپلماتیک دو کشور تبدیل شود؛ آزمونی که تعاملات دو بازیگر را به دو فصل تقسیم کرد، فصل پیش از حمله روسیه به اوکراین که در آن بازه زمانی مسکو با تلآویو همصدا شد و در عین حال روابط نزدیکی با تهران نیز تعریف کرد. در قاب فصل دوم که بعد از جنگ در اوکراین کلید خورد، کرملین همه مهرههای خود را در زمین تهران چیده و تلاش دارد تا به واسطه هم صدایی با ایران جبهه مشترک در برابر غرب تعریف کند.
به گزارش اقتصادنیوز، به ادعای ناظران، ژوئیه 2015، (شهید) قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، به مسکو سفر کرد تا درباره طرح اضطراری درباره سوریه که کنترل 80 درصد از خاک آن در اختیار شورشیان قرار داشت، با مقامهای کرملین رایزنی داشته باشد.
روسیه در آن بازه زمانی در انعقاد توافق هستهای ایران در سال 2015، معروف به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) کمک کرده بود. سفر (شهید) سلیمانی که سه ماه بعد رسانهای شد، آغازگر تحول یک دههای روابط روسیه و ایران، از همکاری تاکتیکی در سوریه تا مشارکت در سال جاری قلمداد میشود؛ رخدادی که در ژانویه 2025 با امضای توافقنامه مشارکت استراتژیک بین دو کشور به اوج خود رسید.
این عبارات بخشی از یادداشت فارن افرز است؛ یادداشتی که اقتصادنیوز آن را در سه بخش ترجمه کرده، بخش نخست در ادامه آمده است.
اهرم تهران و روسیه برای خنثی کردن جبهه غرب
مداخله روسیه در سوریه، مسکو را واداشت تا موازنهای ظریف و در عین حال حساسی بین ایران و اسرائیل تعریف کند؛ دو بازیگری که مسکو با آنها روابط دیپلماتیک نسبتاً سازندهای دارد. کرملین ضمن هماهنگی عملیات نظامی با ایران، کانالهای دیپلماتیک خود را با اسرائیل حفظ کرد و حتی برای محدود کردن (ادعایی) قدرت ایران در سوریه خیز برداشت.
اما حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، در کنار رویارویی اسرائیل با حماس، ایران و حزبالله، این توازن را برهم زد، در این میان وابستگی فزاینده مسکو به فناوری نظامی ایران، این کشور را به تهران نزدیکتر کرد. یک دهه پس از سفر (شهید) سلیمانی، ایران و روسیه روابط بیسابقهای برقرار کردهاند که امروز به واسطه تحریمها و انزوا در جهان و همچنین جنگ در اوکراین برجستهتر شده است. روسیه که زمانی معمار توافق برای محدود کردن برنامه هستهای ایران بود، به یک عامل بالقوه برای پیشرفت هستهای تهران تبدیل شده است.
تغییر معادلات خاورمیانه، حملات اسرائیل به مواضع حماس و حزبالله، سقوط دولت بشار اسد و سه ساله شدن جنگ در سوریه موجب شد تا تهران و مسکو روابط نزدیکی تعریف کنند. همکاری نظامی با ایران برای روسیه حیاتی شده است و توسعه برنامه هستهای ایران با کمک روسیه به سرعت در حال تبدیل شدن به قویترین اهرم فشار ایران علیه اسرائیل و غرب است.
برای ایالات متحده و اسرائیل، این رابطه جدید خطر ظهور محور تأثیرگذار ضد غربی را به دنبال دارد. با این همه توسل به کمپین «فشار حداکثری» علیه ایران، برای بسیاری از اعضای کابینه ترامپ در اولویت قرار دارد و همین گزاره ممکن است ایران را به روسیه نزدیکتر کند.
در عوض، ایالات متحده باید در قاب یک مانور دیپلماتیک ظریف مشارکت داشته باشد؛ جلوگیری از تغییر دکترین هستهای ایران بدون اینکه تهران در آغوش مسکو جای بگیرد. در این میان سوریه به عنوان میدانی برای آزمون حیاتی جهت همکاری نظامی ایران و روسیه بود.
مسکو و تهران با وجود نداشتن تعهدات دفاعی رسمی یا تجربه عملیات مشترک قبلی، چارچوبهای جامعی را برای هماهنگی نظامی و دیپلماتیک ایجاد کردند که با دخالت نظامی روسیه در سوریه در پاییز ۲۰۱۵ آغاز شد.
سوریه؛ میدانی برای آزمایش تعامل تهران و مسکو
عملیاتهای یکپارچه هوایی و زمینی روسیه و ایران به دولت بشار اسد اجازه داد تا به طور موقت مناطق کلیدی را بازپس گرفته و عملاً زمینه را برای بقای دولت سوریه به مدت یک دهه هموار کند. این مکانیسمهای هماهنگی آزمایششده در نبرد با گسترش همکاریهای نظامی روسیه با ایران پس از حمله به اوکراین، مفید خواهند بود.
کانالهای همکاری موجود، مانند ساختارهای فرماندهی یکپارچه، پروتکلهای اشتراک اطلاعات و کانالهای تدارکاتی ساخته شده در سوریه علیه اوکراین مورد استفاده قرار گرفتند. روسیه همچنین برای حمایت مستقیم نظامی به ویژه در زمینه فناوری هواپیماهای بدون سرنشین و تولید مشترک دفاعی به ایران متوسل شد.
روسیه به موازات همکاری نظامی خود با ایران، روابط دیپلماتیک دقیقی با اسرائیل برقرار کرد. آنچه که به عنوان یک کانال منازعه زدایی برای جلوگیری از درگیریهای نظامی سهوی در سوریه ایجاد شد، به دیپلماسی فعال بین بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل و ولادیمیر پوتین، رئیسجمهور روسیه تبدیل شد و به ادعای ناظران به واسطه ده جلسه در سطح بالا با تمرکز بر حمایت روسیه از اسد و مخالفت با قدرت ایران در سوریه بین سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۵ مورد ارزیابی قرار گرفت.
پوتین با محدود کردن حضور ایران در سوریه، به ویژه در بلندیهای جولان، نزدیک به اسرائیل موافقت کرد. در مقابل، نتانیاهو به نیروهای اسد اجازه داد به بلندیهای جولان بازگردند و حملات اسرائیل در سوریه را محدود کند تا از بیثباتی بیشتر جلوگیری شود.
نتانیاهو از روابط خود با روسیه به نفع منافع داخلیاش فرصتسازی کرد و از تعامل نزدیک خود با پوتین در مبارزات انتخاباتی ۲۰۱۹ خود برای نشان دادن اعتبارش به عنوان یک بازیگر زیرک در صحنه جهانی بهره برد. در همین حال، اسرائیل برنامههای خود را از طریق «کمپین بین جنگها» دنبال کرد که هدف آن جلوگیری از ایجاد زیرساختهای سایت اصلی بت فوروارد نظامی دائمی توسط ایران در سوریه و ایجاد اختلال در مسیرهای تدارکاتی ایران به حزبالله از طریق عملیاتهای مخفیانه و حملات هوایی بود.
قبل از حمله گسترده به اوکراین در سال ۲۰۲۲، روسیه برای حفظ روابط خود با اسرائیل و ایران در حالی که منافع متضادی داشتند، تلاش میکرد تا مشکل حفظ تعادل منطقهایاش را آشکار کند. از یک سو، مسکو چشم خود را بر عملیات اسرائیل علیه ایران و متحدان غیردولتی آن در سوریه بست.
به ادعای ناظران، براساس دادههای اطلاعاتی در واتس اپ که اخیراً توسط گروه شورشی حیات تحریرالشام (HTS) در دمشق ضبط شده، در این میان تلاشهایی شده تا میان کرملین و یوسی کوهن، رئیس وقت موساد در اواخر سال ۲۰۱۹ رایزنیهای محرمانهای در باب منافع دو طرف انجام شود.
در این میان، سوریه با ایران برای حفظ بشار اسد در قدرت همصدا بود و به طور مخفیانه مستقیماً حزبالله را مسلح میکرد. بر اساس اطلاعات اسراییل، بیش از ۷۰ درصد تسلیحات حزبالله که در لبنان تصرف شده، ساخت روسیه بوده و مستقیماً از طریق پایگاه دریایی روسیه در طرطوس در سوریه تأمین میشود.
با این همه، حمله ۲۰۲۲ به اوکراین پویایی در سوریه را تغییر داد و باعث شد استراتژی کرملین زیر بار تناقضاتش سقوط کند، روسیه شاید میتوانست روابط خود را با هر دو بازیگر در راستای اهداف مورد بازنگری قرار دهد.